Din informasjon

Ønsker du å endre kontaktopplysningene dine, ber vi deg logge inn på Min Side og velge "Min Profil", derfra kan du endre opplysningene.Gå til spørsmålet

Ønsker du å avslutte kundeforholdet ditt ber vi at du kontakter oss skriftlig via meldingsboksen på Min Side.

Det er en forutsetning for å avslutte kundeforholdet at eventuelle lån eller kredittkort er innfridd og at du ikke har noe annet utestående med Morrow Bank i form av renter, gebyrer eller andre kostnader.
Gå til spørsmålet

Når du gjennomfører en søknad om et lån eller kredittkort hos oss, eller gjør et kjøp med faktura på Komplett.no, blir det tatt en kredittsjekk som en del av kredittvurderingen.Gå til spørsmålet

Vi benytter dine folkeregistrerte opplysninger for oppdatering av navn og adresse.

Dersom dine opplysninger ikke er oppdatert i "Min Profil" på Min Side, ber vi deg ta kontakt med oss via meldingsboksen påMin Side.
Gå til spørsmålet

Hvis det ved en feil er tatt en kredittsjekk av deg, må du kontakte oss så snart du oppdager dette.

Hvis kredittsjekken er et resultat av mistanke om ID-tyveri, må du lage en politirapport som sendes til oss med en forespørsel om å fjerne informasjonen.
Gå til spørsmålet

Svindel

  1. Ta straks kontakt med banken din for å sperre BankID.
  2. Anmeld forholdet til politiet.
Du kan også sette en midlertidig kredittsperre. Dette gjør du ved å kontakte Bisnode, Creditsafe, Experian og Evry, det er de aktørene i Norge som kredittvurderer privatpersoner.

Dersom det viser seg at du har et lån eller annen kreditt hos oss som du ikke har søkt om selv, er det viktig at du straks kontakter oss slik at vi får stoppet pågående søknader eller sperre konto for videre bruk. Ring kundeservice på telefon 21007450.
Gå til spørsmålet

Dersom du har mistanke om å ha blitt utsatt for ID-tyveri i Morrow Bank, er det viktig at du gjør dette:
  1. Ta straks kontakt med oss, ring kundeservice på telefon 21007450
  2. Ta straks kontakt med hovedbanken din for å blokkere BankID.
  3. Meld inn frivillig kredittsperre
  4. Anmeld forholdet til politiet
  5. Last ned og fyll ut reklamasjonskjema for ID-tyveri under, og send til fraudNO@morrowbank.com

Gå til spørsmålet

Morrow Bank ber deg aldri om bankkoder, kredittkortinformasjon eller annen sensitiv / personlig informasjon via e-post eller telefon.

Unntaket er hvis du har returnert et produkt til Komplett.no og venter på en refusjon. Vi vil da kontakte deg på e-post og be om informasjon om bankkontoen du ønsker refusjonen til.

Vi ber deg aldri om å oppgi passordet ditt i en e-post eller sender deg en lenke for å endre passordet ditt. Slike meldinger er falske meldinger.

Hvis du mottar en melding der du blir bedt om å oppgi bankkoder eller bankkortnummeret, anbefaler vi at du sletter meldingen. Ikke klikk på lenkene i meldingene.

Hvis du mistenker at du har gitt fra deg ovennevnte informasjon, kan du kontakte vår kundeservice umiddelbart på telefonnummer +47 21 00 74 50.
Gå til spørsmålet

Phishing, Spoofing, ID-tyveri... Svindel av privatpersoner er et økende problem, og det utvikles stadig mer profesjonelle metoder som er vanskelige å avsløre.

Her kan du lese mer om de vanligste svindelmetodene, og hvordan du unngår dem
Gå til spørsmålet

BankID er din personlige elektroniske ID, like personlig som passet ditt.

BankID er også din elektroniske signatur, like bindende som den håndskrevne underskriften din. Å dele BankID er som å gi fra deg passet ditt og et blankt ark med signaturen din på.

Ikke del BankID-passordet ditt med noen andre.
Selv ikke familiemedlemmer, banken din, politiet eller andre du stoler på.
Velg et passord du ikke bruker noen andre steder. Bytt hvis du er usikker på om passordet ditt kan gjettes av andre.

Trenger du hjelp med banktjenester, som f.eks regningsbetaling, opprett en disposisjonsfullmakt. En fullmakt er kun gyldig når man bruker dette skjemaet.

BankID skal heller ikke deles med andre hvis du trenger hjelp med å logge inn på offentlige portaler. Offentlige portaler er nettsteder som f. eks. helsenorge.no, skatteetaten.no og nav.no.
Opprett i stedet en disposisjonsfullmakt. En fullmakt er kun gyldig når man bruker dette skjemaet.

Kontakt banken din hvis du tror noen har fått tilgang til din BankID.
Du kan når som helst sperre din BankID i nettbanken.

Her har vi samlet informasjon og råd om sikkerhet på nettGå til spørsmålet

Siden 1. januar 2021 har alle banker og nettbutikker vært forpliktet til å sikre netthandel gjennom en løsning som krever streng kundeautentisering.

Dette betyr at alle nettkjøp må godkjennes med BankID, noe som betyr økt sikkerhet for deg som kunde.

Sikkerhetsløsningen for Mastercards kortkjøp kalles 3DSecure. Hvis nettbutikken du vil handle hos, ikke har den nødvendige versjonen av 3DSecure, er ikke kravene oppfylt og kjøpet avvises.

Vi har samlet våre tips og råd for en tryggere digital hverdag her.
Gå til spørsmålet

Med identitetstyveri menes situasjoner der en tredjemann, uten ditt samtykke, benytter seg av din ID, med den hensikt å begå svindel eller kriminell handling. Det kan for eksempel være å åpne en bankkonto, søke om kredittkort, lån eller registrere telefonabonnement i ditt navn.

Dersom du har mistanke om å ha blitt utsatt for ID-tyveri i Morrow Bank, er det viktig at du gjør dette:
  1. Ta straks kontakt med oss, ring kundeservice på telefon 21007450
  2. Ta straks kontakt med banken din for å blokkere BankID.
  3. Meld inn frivillig kredittsperre
  4. Anmeld forholdet til politiet
  5. Fyll ut reklamasjonsskjema for ID-tyveri (pdf) og send til fraudNO@morrowbank.com

Gå til spørsmålet

Investeringssvindel handler om å gi bort kortnummer eller overføre penger til noen som har lovet deg fortjeneste gjennom lav risiko.
Vanligvis er det fremmede som raskt prøver å få din tillit til å la dem håndtere disse "investeringene".

VIKTIG! Morrow Bank samarbeider ikke med noen aktører i forbindelse med investeringer. Vi tilbyr heller aldri lån uten forpliktelser.

Dersom du søker om lån i vår bank, hvor intensjonen med lånet er å investere i kryptovaluta og bitcoin, vil det bare være deg som er ansvarlig for lånet. Dersom noen hevder noe annet, er det uten unntak et forsøk på å lure deg.

Les mer om investeringssvindel og få tips om hvordan du kan beskytte deg mot svindel herGå til spørsmålet

Phishing, også kjent som nettphishing, innebærer at du via falske e-poster og websider blir bedt om å klikke på en lenke og legge inn personlige koder.

Smishing tilsvarer phishing, men via SMS.

Dette er de vanligste såkalte "Sosial svindel"-tilfeller der folks tillit og feil brukes til andres gevinst. Du kan lese mer om phishing og hvordan du kan beskytte deg mot svindel her.
Gå til spørsmålet

Angrerett

Du har alltid 14 dagers angrerett på kredittavtalen med oss. For å benytte deg av angreretten sender du oss en melding via Min Side. Når du bruker angreretten for lån må du betale tilbake hele lånebeløpet og påløpte renter fra og med datoen lånet ble utbetalt.
Gå til spørsmålet

Ansvarlig långiving

Ansvarlig långivning betyr å tilby rett kreditt til rett person for å unngå uhåndterlig gjeld.

Her kan du lese mer om ansvarlig lånegivning i Morrow Bank
Gå til spørsmålet

Åpenhetsloven & Varsling

Morrow Bank er omfattet av den såkalte Åpenhetsloven (Lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold) som skal fremme virksomheters respekt for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Har du spørsmål om hvordan vi i Morrow Bank håndterer dette er du velkommen å kontakte kundeservice.
Morrow Bank gjennomfører også aktsomhetsvurderinger i tråd med kravene som Åpenhetsloven stiller. Du finner vår redegjørelse her:

Resultatene av gjennomførte aktsomhetsvurderinger er utført i tråd med loven og dekker en periode frem til og med 20. juni 2024.Gå til spørsmålet

Den som har mistanke om, eller er oppmerksom på kritikkverdige forhold i banken, oppfordres til å rapportere dette.Eksempler på kritikkverdige forhold er forhold som kan innebære:

Fare for liv eller helse
Fare for klimaet eller miljøet
Manipulering av regnskapstall
Korrupsjon, hvitvasking av penger, finansiering av terrorisme eller annen økonomisk kriminalitet
Diskriminering, mobbing eller trakassering
Brudd på likebehandling av leverandører
Intern og ekstern svindel
Brudd på personopplysningssikkerheten

Mens varslingskanalen tillater anonym rapportering, anbefaler vi sterkt at du vurderer å oppgi navn og kontaktinformasjon. Denne informasjonen vil lette oppfølgingsprosessen og vårt selskaps evne til å håndtere det rapporterte problemet effektivt.
Du finner den eksterne varslingskanalen her.
Alle rapporter som sendes inn gjennom denne varslingskanalen vil bli håndtert av ekstern partner, Whistleblower Software, i strengt samsvar med selskapets etablerte prosedyrer.Gå til spørsmålet

Kundetiltak

Morrow Bank arbeider kontinuerlig med å opprettholde beste kvalitet i vår virksomhet og en del av dette arbeidet er å passe på at vi oppfyller de juridiske kravene som stilles vår bransje.

Loven mot hvitvasking pålegger alle banker å innhente informasjon om sine kunder, også kalt kundetiltak. Vi må blant annet kjenne til årsaken bak ditt kundeforhold og vite hvordan du som kunde bruker våre produkter og tjenester. Dette kravet følger vi ved å stille en rekke spørsmål til alle våre kunder. Om du ikke besvarer spørsmålene kan det i lengden føre til at du ikke kan benytte deg av våre tjenester.

Vi jobber aktivt for å beskytte dine økonomiske interesser. Vi har som bank et ansvar for blant annet å bekjempe svindelforsøk, ID-tyveri og økonomisk kriminalitet som hvitvasking og terrorfinansiering. For å opprettholde den tilliten vi har som samfunnsaktør er det avgjørende for oss å ivareta dette ansvaret. Ved å svare på de spørsmålene vi stiller bidrar du til dette viktige arbeidet.
Gå til spørsmålet

Det finnes flere grunner til at vi stiller spørsmål. Myndighetene har bedt alle norske banker om å ha kjennskap til hvordan kundene bruker bankens produkter og tjenester – og denne informasjonen skal registreres og oppdateres jevnlig.

En stor og viktig del av bankens samfunnsansvar er at vi skal verne om våre kunder, vårt bedrift og samfunnet fra kriminell virksomhet som hvitvasking og finansiering av terrorisme.
Gå til spørsmålet

Ja, vi stiller spørsmålene til alle kundene våre uten unntak. Vi må hele tiden være sikre på at kundeinformasjonen vi har om deg er oppdatert og korrekt og vi må derfor hente inn denne informasjonen fortløpende fra deg som kunde. Det kan hende at du ikke blir stilt disse spørsmålene på samme tidspunkt som venner og familie. Det betyr bare at vi allerede har spurt de om denne informasjonen, eller at vi vil spørre dem på et senere tidspunkt. Når vi stiller deg disse spørsmålene kommer det an på når du svarte sist, eller om du nå ønsker å bruke bankens tjenester på en annen måte.Gå til spørsmålet

Ja, vi spør alle våre nye kunder disse spørsmålene for å lære dem bedre å kjenne.Gå til spørsmålet

Det er viktig at du svarer på alle spørsmålene slik at informasjonen vi har om deg er oppdatert og riktig. Hvis du ikke kan svare på spørsmålene med en gang du får beskjed om det, kan du gjøre det når du har bedre tid. Dersom vi ser at det mangler svar fra deg, kan en konsekvens av dette være at nettbanken og kontoen din sperres frem til vi har registrert din besvarelse.Gå til spørsmålet

I henhold til hvitvaskingsloven er vi som bank forpliktet til å samle inn informasjon om våre kunder og deres finansielle transaksjoner. Vi må for eksempel vite hvor penger som settes inn på kontoen din, kommer fra.

Vi vet at de aller fleste kundene våre er ærlige, men for at vi enklere skal kunne avdekke de som ikke er det, ber vi alle kundene våre om å svare på de samme spørsmålene.

Vi stiller derfor spørsmål når du blir kunde i Morrow Bank og underveis i kundeforholdet.
Gå til spørsmålet

En person i en politisk utsatt stilling forkortes til PEP, og er en person som har, eller har tidligere hatt, en viktig offentlig funksjon i ledelsen til en internasjonal organisasjon, eller en viss stilling (f.eks. høy politisk eller statlig stilling) og slike personers nærmeste familiemedlemmer og kjente medarbeidere.Gå til spørsmålet

  • Foreldre.
  • Ektefelle, samboer, eller registrert partner.
  • Barn, samt barns ektefelle eller registrert partner/samboer.
Gå til spørsmålet

Kjent medarbeider til personer i politisk utsatt stilling defineres som:
  • Å ha en nær forretningsforbindelse til en PEP.
  • Å ha reelle rettigheter til, eller å være medeier av formue sammen med en PEP.
  • Å ha de eneste reelle rettighetene til, eller å være medeier av formue sammen med en PEP, der hensikten er å gi fordel til PEP.
Gå til spørsmålet

Taushetsplikten for bankens ansatte er regulert i finansforetaksloven, og denne omfatter all informasjon om ditt kundeforhold med Morrow Bank. Dette gjelder uansett om informasjon gis til banken skriftlig eller muntlig. Unntak fra taushetsplikten gjelder bare slike forhold som er regulert ved lov, og dette vil for eksempel kunne gjelde spesifikk informasjonsplikt til myndighetene i forbindelse med rapportering av skatt, eller ved etterforsking av straffbare handlinger. Du som kunde kan bare oppheve taushetsplikten gjennom å gi et konkret samtykke til det.Gå til spørsmålet

Morrow Bank følger gjeldende lovverk når det gjelder innsamling av personlig informasjon.

Norsk lov krever at vi samler inn personopplysninger for å oppnå god kundekunnskap, for eksempel i forbindelse med å vurdere din evne til å betjene en kreditt, eller for anti-hvitvask formål.

Disse kravene til å innhente av informasjon gjelder for alle kundene våre. Informasjonen vi har om deg behandles konfidensielt og omfattes av lover om taushetsplikt og personvern.
Gå til spørsmålet

Klagesaksbehandling

Våre retningslinjer for klagebehandling kan du laste ned her (PDF).Gå til spørsmålet

Vi jobber kontinuerlig for å sikre at du som kunde er fornøyd med produktene dine i banken, og tjenesten vi kan tilby deg. Hvis det er noe du ikke er fornøyd med, er kundeservice tilgjengelig for å motta dine tilbakemeldinger og hjelpe deg.

Hvis du er misfornøyd med noe utover det kundeservice kan hjelpe deg med, vil vi at du kontakter oss skriftlig slik at vi kan ta det videre internt, via vårt kundeombud. Den enkleste måten å gjøre dette på er via Min Side, i kategorien 'Tilbakemelding' velg ‘Klager’ i kontaktskjemaet.
Gå til spørsmålet

Hvis du har klager angående forsikring knyttet til lån eller kredittkort hos oss, bør du kontakte det aktuelle forsikringsselskapet.

Du finner en oversikt over våre forsikringspartnere her.
Gå til spørsmålet

Dersom du er uenig i resultatet av vår klagesaksbehandling har du som kunde muligheten til å henvende deg til Finansklagenemnda (FinKN) for å få prøvd saken din.

Klagesaksbehandlingen i FinKN må være skriftlig, og nemndas vurdering tar utgangspunkt i sakens dokumenter. Du kan lese mer på Finkn.no
Gå til spørsmålet

Fra Komplett Bank til Morrow Bank

Banken får nytt navn - Morrow Bank - i tillegg ny merkevare, ny logo og ny visuell identitet.Ditt kundeforhold endres ikke og du trenger heller ikke å foreta deg noe. Derimot gleder vi oss til nye flotte websider, og overalt hvor du tidligere har sett Komplett Bank navn eller logo vil du nå se Morrow Bank. Du som er kredittkortskunde hos oss vil også få tilsendt et nytt kort i posten.Gå til spørsmålet

Vi ønsker at merkevare og navn skal samsvare med selskapets nye strategi.Det er ingen forandringer i eierstrukturen, og vår juridiske enhet forblir uendret.Gå til spørsmålet

Navnet Morrow stammer fra det gammelengelske ordet som betyr morgen. For oss er det en viktig ledestjerne for hvordan vi ønsker å utvikle oss som bank. Det handler om å se fremover, og å bidra til at våre kunder kan se optimistisk på morgendagen – uansett hva den bringer.Gå til spørsmålet

Nei, du trenger ikke gjøre noe som helst. Ditt nåværende kundeforhold forblir uforandret, og du beholder din gjeldende avtale og vilkår.Har du Komplett Bank Mastercard vil du motta et nytt Morrow Bank Mastercard i posten når dette er klart, helt automatisk. Sjekk at postkassen din er godt merket med navnet ditt!Gå til spørsmålet

Nei, det blir ingen vilkårsendringer for våre eksisterende produkter i forbindelse med navnebytte og ny merkevare.Gå til spørsmålet

Nei, du beholder din eksisterende avtale med oss, og trenger verken inngå eller signere noen ny avtale i forbindelse med navnebyttet.Endringene vi gjør nå påvirker kun det visuelle, som for eksempel navn og logo.Gå til spørsmålet

Nei, det er ingen endringer i eierstrukturen for banken.Gå til spørsmålet

Du beholder den samme betalingsinformasjonen (konto- og KID-nummer) som du alltid har hatt, selv om banken bytter navn og selv om du får nytt kort.Har du avtalegiro eller eFaktura trenger du ikke en ny avtale, men vil se det nye navnet i nettbanken din.For innskudd på sparekonto bruker du det konto- og KID-nummer du fikk når du opprettet kontoen din.Betalingsinformasjonen din finner du alltid på din faktura og når du er logget inn på Min Side.Gå til spørsmålet

Nei, du trenger ikke ny avtale – du vil se det nye navnet i nettbanken din når vi har gjennomført navnebyttet.Gå til spørsmålet

Ja – alle kunder med Komplett Bank Mastercard skal ha fått et nytt Morrow Bank Mastercard.
Kortet sendes automatisk per post til folkeregistrert bostedsadresse, eller eventuell registrert postboks, når det er klart. Husk å ha navnet ditt synlig på postkassen!
Du kan bruke ditt Komplett Bank Mastercard helt til du mottar og aktiverer det nye kortet.Gå til spørsmålet

Ja, du får fortsatt bonus på alt du handler.Gå til spørsmålet

Fra og med mai 2023 er betaling med bonuspoeng ikke lenger et alternativ i kassen hos Komplett.no.Du kan fortsatt bruke bonuspoengene dine som avbetaling av din Morrow Bank faktura - uansett hva du har kjøpt.Gå til spørsmålet

Ja, du beholder ditt kortnummer og din PIN-kode selv om du får et nytt kort.Har du glemt PIN-koden finner du den og annen betalingsinformasjon på Min Side.Gå til spørsmålet

Ja, innskudd inntil 2 000 000 kroner per kundeforhold er dekket av innskuddsgarantien fra Bankenes sikringsfond.Gå til spørsmålet

Fant du ikke svaret?

Kontakt oss

Er du allerede kunde i Morrow Bank får du raskest hjelp ved å kontakte oss gjennom meldingsboksen på Mine Sider.
Kundeservice
(+47) 21 00 74 50
Mandag - Fredag (09 - 14)
Lørdag, søndag og helligdag (Stengt)

Sperre kort
(+47) 21 00 74 55
Alltid åpen
Du kan også sperre kortet på Mine Sider eller i appen

Aktiver digital lommebok
(+47) 21 00 74 55
Alltid åpen