Hva vil det si å være en ansvarlig långiver? Og hvordan jobber Morrow Bank med nettopp dette?
Ansvarlig långivning betyr i praksis å tilby rett kreditt til rett person for å unngå uhåndterlig gjeld.
For oss i Morrow Bank...
er det en selvfølge å være en ansvarlig långiver. Vi er opptatte av gode kredittvurderinger og at kredittrammen er tilpasset ut ifra kundenes økonomiske situasjoner. Vi har gode kredittprosesser og rutiner som vi følger ved innvilgelse av lån- og kredittkortsøknader.Vi ønsker også at du som kunde skal få en god opplevelse. Du skal føle deg ivaretatt gjennom hele søknadsprosessen og gjennom hele lånets levetid.
Hvordan beregnes lånet
Kredittrammen som tilbys er basert på en analyse av søkerens data. Vi innhenter informasjon fra søkeren selv, Gjeldsregisteret og kredittopplysningsselskapet.Alle lånesøknader går igjennom en manuell behandling av en fysisk person når vi har mottatt nødvendig informasjon. I den manuelle behandlingen foretar vi beregninger av kundenes likviditet og betalingsevne. Vi ønsker at våre kunder har råd til å leve samtidig som at det skal finnes rom til å betjene våre produkter. Etter nøye vurdering av en kreditthåndlegger vil søknaden bli innvilget eller avslått.- Vi er nødt til å opptre ansvarlig overfor søkerne og kundene våre. Vår faglig sterke og dedikerte kredittavdeling ser på hver enkel lånesøknad og vurderer de individuelt med hensikt om å gjøre det beste for kundene. Vi ønsker ikke at noen skal sitte igjen med for høy gjeldsgrad i forhold til inntekt. Det er det ingen som er tjent med, sier Hedda Kjærnli Søgaard, Head of Credit i Morrow Bank.
Hvem kan få et lån?
For å få et tilbud om et lån eller kredittkort i Morrow Bank må søkeren først og fremst ha fast inntekt, være over 20 år og ikke ha aktive betalingsanmerkninger.Selv om vi gjør en samlet kredittvurdering av søknadene og tilbyr rett kredittgrense / lån til søkeren, er det også viktig at søkeren selv er en ansvarlig kredittaker og setter seg inn i vilkårene, rentene og avgiftene knyttet til lånet eller kreditten.Om det er noe som er uklart, oppfordrer vi at søkeren tar kontakt med banken for en oppklaring. Generelle huskeregler er at man ikke låner mer penger enn nødvendig, at man betaler fakturaer innen fristen, og gir beskjed så fort som mulig dersom man får problemer med tilbakebetalingen.
Hva skjer om det blir vanskelig å betale?
Livet tar uventede veier i blant, det vet vi. Skulle det vise seg at kunden, av ulike årsaker, får problemer med tilbakebetalingen jobber bankens Collectionavdeling sammen med kunden for å se om det er mulig å finne den beste løsningen for begge parter.