
17 Sept 2025
I Morrow Bank jobber vi kontinuerlig med å sikre kundene våre mot nettsvindel og andre svindelforsøk.
Vi har gode sikkerhetsmekanismer på plass som bidrar til å oppdage mulige svindelforsøk, men det er viktig å huske på at det er deg som kunde som til syvende og sist har ansvaret for å passe på at du ikke lar deg lure. Nettsvindel: Ikke la deg lure!
Kort fortalt
Det viktigste å huske på i forbindelse med nettsvindel
- Stopp. Tenk. Sjekk.- ingenting haster, vurder om det kan være svindel, sjekk den som kontakter deg på en annen måte.
- Aldri gi fra deg BankID, passord eller annen sensitiv informasjon til andre.
- Aldri signer med BankID fra kilder du ikke stoler 100 % på.
- Aldri trykk på lenker du får tilsendt på SMS, mail eller andre kanaler - gå inn på de offisielle nettsidene eller ring selskapet i stedet.
- Ikke tro på urealistiske løfter om store premier eller gevinster.
Teksten ble oppdatert 30.09.2025Hvem som helst kan bli utsatt for nettsvindel eller annen svindel. Gjennom å være bevisst de forskjellige svindelmetodene og stoppe opp for å tenke en ekstra gang før du trykker på en lenke eller gir fra deg informasjon minsker sannsynligheten for å bli utsatt.

Ulike typer nettsvindel
Hva kan jeg gjøre for å sikre meg mot nettsvindel?
For å sikre deg mot nettsvindel, er det alltid viktig å være kritisk. Tenk deg om en ekstra gang før du klikker på lenker eller oppgir personlig informasjon.Bruk gjerne kredittkort eller betalingsløsninger som PayPal når du handler på nett for å ha et ekstra sikkerhetsnett hvis noe skulle gå galt.Du kan lese mer om fordelene med kredittkort her.Vær klar over at alle digitale spor du etterlater deg – som hvor og når du har vært på ferie, hvor du jobber og hva du har søkt etter – kan havne i hendene på kriminelle. Selv legitime nettbutikker du har handlet hos kan bli hacket, og brukernavn samt passord kan bli stjålet. Unngå derfor å lagre kortdetaljer i nettbutikker du handler i.