
17 Sept 2025
I Morrow Bank jobber vi kontinuerlig med å sikre kundene våre mot nettsvindel og andre svindelforsøk.
Vi har gode sikkerhetsmekanismer på plass som bidrar til å oppdage mulige svindelforsøk, men det er viktig å huske på at det er deg som kunde som til syvende og sist har ansvaret for å passe på at du ikke lar deg lure. Nettsvindel: Ikke la deg lure!
Kort fortalt
Det viktigste å huske på i forbindelse med nettsvindel
- Stopp. Tenk. Sjekk.- ingenting haster, vurder om det kan være svindel, sjekk den som kontakter deg på en annen måte)
- Aldri gi fra deg BankID, passord eller annen sensitiv informasjon til andre
- Aldri signer med BankID fra kilder du ikke stoler 100 % på
- Aldri trykk på lenker du får tilsendt på SMS, mail eller andre kanaler - gå inn på de offisielle nettsidene eller ring selskapet i stedet
- Ikke tro på urealistiske løfter om store premier eller gevinster
Eksempler på ulike typer nettsvindel:
Phishing, smishing og vishing
Phishing, på norsk kalt nettfiske, er en fellesbetegnelse for alle måter å “fiske” etter opplysninger på. Phishing er en av de vanligste formene for nettsvindel, og noe vi i Morrow Bank ser dominerer det meste av svindelsakene vi får inn. Svindlerne utgir seg for å være en troverdig aktør – som for eksempel banken din, Skatteetaten, Posten, Easypark, Autopass eller NAV – og spiller på tilliten du har til disse for å lure til seg passord, kortopplysninger og annen sensitiv informasjon. Ofte skjer dette ved at du mottar en SMS (smishing), telefonsamtale (voice phishing, også kalt vishing) eller e-post med en lenke til et falskt nettsted som ber deg oppgi personlige data, for eksempel i forbindelse med utløpt kort.Nettsvindel via sosiale medier
Dessverre florerer det av falske annonser på sosiale medier som Snapchat, Instagram og Facebook. Hvis tilbudet virker for godt til å være sant, bør du gå inn på merkevarens offisielle nettside for å se om du finner det samme tilbudet der, i stedet for å klikke på annonsen.Det blir stadig vanligere at svindlere bruker meldingsfunksjonen i sosiale medier for å lure folk. Svindelen kan for eksempel komme som en melding fra en venn, eller som en venneforespørsel fra en ukjent, der avsenderen hevder å ha mistet mobilen eller lommeboken og ber om å låne penger. Din første tanke bør være at kontoen er hacket. Ta derfor kontakt med vennen din via telefon eller en annen kanal for å varsle dem, slik at de kan gjenvinne kontroll over kontoen.PayPal-svindel
PayPal brukes ofte som avsender på ulike phishing-forsøk. For eksempel kan du bli ringt opp av noen som utgir seg for å være fra PayPal, du kan motta en pengeforespørsel for en tjeneste eller et produkt du ikke har bestilt, eller du kan motta en e-post utformet som en falsk faktura.PayPal anbefaler at du videresender disse til phishing@paypal.com for deretter å slette SMSen eller e-posten, så undersøker de saken for deg. Du kan lese om flere eksempler på PayPal sin offisielle nettside.Svindel på Finn og lignende markedsplasser
Ofte vil svindel på Finn være at du ikke mottar varen du kjøpte eller at varen er falsk. Men Finn ser stadig vekk flere sofistikerte former for svindel som for eksempel svindelforsøk med falsk ‘Fiks ferdig’ (ved å følge lenken vil du komme til Finn sine sider hvor du kan se noen eksempler på dette).Vårt beste råd når det gjelder svindel på Finn og andre markedsplasser, er at man holder seg til kommunikasjon i deres portal og ikke klikker på lenker man får tilsendt.På Finn sitt hjelpesenter kan du se en oppdatert liste over de ulike svindelforsøkene de ser skjer på plattformen.
Microsoft-svindel og falsk kundeservice
Microsoft-svindel er en form for telefonsvindel der svindlere utgir seg for å være fra Microsoft eller et tilknyttet firma. De hevder ofte at datamaskinen din har virus eller tekniske problemer, og ber deg laste ned programvare eller gi dem fjernstyring. Hensikten er å få tilgang til personlige opplysninger, kortdetaljer eller installere skadelig programvare. Microsoft kontakter aldri privatpersoner på denne måten, så slike henvendelser bør alltid ignoreres og avsluttes umiddelbart.Det har blitt mer utbredt med denne formen for falsk kundeservice. Vær derfor skeptisk til uventede henvendelser, og bekreft alltid avsender via offisielle kanaler (som bedriftens nettside) før du deler informasjon.Gavekortsvindel
Gavekortsvindel er når svindlere lurer folk til å kjøpe gavekort og sende koden til dem. De utgir seg ofte for å være en sjef, kollega, venn eller offentlig etat, og presser offeret til å handle raskt og i hemmelighet. Målet er å veksle inn gavekortene selv.Denne typen svindel er mest vanlig på e-post, SMS, telefon og sosiale medier, der svindleren kan utgi seg for å være noen du stoler på. Ingen seriøse aktører ber om betaling i gavekort.For å unngå svindel bør du alltid sjekke forespørselen via en kjent kanal og aldri send gavekortkoder uten å være helt sikker.Arvesvindel
Arvesvindel er en type svindel der noen prøver å lure deg til å tro at du har arvet penger eller verdier fra en ukjent slektning, venn eller rik person i utlandet. Kriminelle utgir seg ofte for å være en advokat, bank eller myndighet, og ber om gebyrer eller personopplysninger for å “frigjøre” arven.Tegn på arvesvindel er uventet melding om stor arv, krav om forskuddsbetaling, dårlig språk og mistenkelig avsender. Ingen seriøse aktører krever forhåndsbetaling for å utbetale arv. Ignorer alltid slike henvendelser.Abonnementssvindel
Blir du kontaktet og bedt om å oppgi kortinformasjon i forbindelse med en påstått premiegevinst, bør varsellampene blinke. Ofte dreier det seg om abonnementssvindel, der du kan ende opp med et kostbart abonnement på noe du verken trenger eller ønsker.Investeringssvindel
Investeringssvindel innebærer at du blir kontaktet av personer som tilbyr “lukrative” investeringer, for eksempel aksjer eller kryptovaluta, med løfte om rask gevinst. I virkeligheten sendes pengene til kriminelle som raskt skjuler dem på kontoer i utlandet.Svindlerne bruker ofte flere metoder samtidig. Mange blir lurt til å installere fjernstyringsprogrammer som Anydesk, som gir svindlerne full tilgang til PCen. Dermed kan de hente ut sensitiv informasjon, søke om lån eller overføre penger som om det var du selv som gjorde det. Dette kombineres ofte med at offeret presses til å oppgi eller bekrefte handlinger med BankID. Siden handlingene teknisk sett utføres med kundens BankID, vil man selv stå ansvarlig for alle økonomiske tap.Vær oppmerksom på at investeringer alltid innebærer risiko, og at man aldri bør investere mer enn man har råd til å tape. Seriøse banker eller aktører vil aldri be deg om å installere Anydesk eller andre fjernstyringsverktøy, og de vil heller ikke be deg oppgi eller bekrefte noe med BankID i forbindelse med investeringstilbud.