
Svindel - unngå å bli lurt
Banken advarer:
Pågående svindelforsøk!
Vi minner om at hverken politiet eller banken vil be deg oppgi sensitive opplysninger eller overføre penger over telefonen.Er du i tvil om noe er svindel, bør du avslutte samtalen og kontakt banken eller etaten selv.
Slik unngår du svindel
- Stopp, tenk, sjekk!
Ingenting haster, så ta en ekstra sjekk om noe virker mistenkelig. Legg på telefonen hvis noen prøver å stresse deg til å ta en avgjørelse eller inngå en avtale. - Del aldri BankID, passord, PIN-koder eller sensitive personopplysninger.
Din BankID er personlig og skal ikke under noen omstendigheter deles med noen andre. Du bør heller aldri signere med din BankID på vegne av noen andre. Kontakt din egen bank hvis du er i en situasjon der du er avhengig av hjelp til å bruke nettbank eller lignende. - Bruk totrinnsbekreftelse ved innlogging.
Totrinnsbekreftelse innebærer at du først logger inn med passord for deretter å få en kode på mobilen eller via en godkjennings-app som Google Authenticator. Dette gjør kontoene dine sikrere. - Om du er usikker, kontakt virksomheten via offisielle kanaler.
Svindlere er flinke til å utgi seg for å være både bank og politi med falske telefonnummer, SMS og e-poster. Unngå derfor å klikke på lenker i SMS og e-post, og ta heller kontakt med virksomheten direkte eller gå inn på nettsiden deres. - Om noe virker for godt til å være sant, er det mest sannsynlig det.
Vær derfor kritisk til veldig gode tilbud eller løfter om stor gevinst. Disse vil ofte kunne dukke opp som annonser på sosiale medier.
Phishing og SMiShing
«Phishing» forsøker å få tak i sensitiv informasjon gjennom e-post. Avsenderen kan se ut som noen du kjenner, et firma eller en offentlig etat, og målet er å få deg til å klikke på lenker, knapper eller vedlegg. Dette gjøres også via SMS, da kalt «Smishing».Hvordan vite at en e-post er trygg?
Mistenker du at en e-post er utrygg, kan du gjøre følgende:- Sjekk avsender, lenker og knapper. Hold musepekeren over, så vil du se hele adressen eller lenken.
- Forhør deg med avsender. Da får du bekreftet at det er de som har sendt meldingen.
- Ikke oppgi sensitive opplysninger. Hverken Morrow Bank eller andre profesjonelle aktører vil be deg oppgi ting som passord, BankID eller personopplysninger via e-post. Blir du bedt om å oppgi dette, er det forsøk på svindel.
Spoofing
«Spoofing» er en form for svindel der den som lurer deg skjuler seg bak et søkbart, norsk telefonnummer. Svindleren utgir seg ofte for å være politi eller annen offentlig tjenesteperson, og kan feks be deg om å overføre penger eller signere noe med BankID.Selv om dette høres skummelt ut, får de ikke gjort noen skade med mindre du gir dem informasjon. Husk at hverken banken, politiet eller andre etater ber deg oppgi sensitiv informasjon eller overføre penger over telefonen.Pengemuldyr
Et pengemuldyr er en person som mottar og videreformidler penger på vegne av andre, ofte mot en liten provisjon eller betaling. Pengene stammer som regel fra kriminell virksomhet, som svindel, bedrageri eller hacking, og overføringen brukes til å "vaske" pengene slik at de blir vanskeligere å spore.Ofte er pengemuldyr unge personer som blir rekruttert gjennom falske jobbannonser eller henvendelser på e-post og sosiale medier, der det kan høres ut som en enkel måte å tjene penger på.Å være pengemuldyr kan være straffbart fordi man regnes som medvirkende til hvitvasking av penger.Quishing (også kalt QR-kode-svindel)
Quishing er en ny type svindel der angripere bruker QR-koder for å lure folk til falske nettsider eller til å laste ned skadelig programvare. Navnet er en kombinasjon av QR og phishing. I stedet for å sende en tradisjonell lenke på e-post eller SMS, legger svindleren inn en QR-kode. Man kan også finne slike koder på fysiske plakater og brosjyrer, i meldinger på sosiale medier, eller som klistremerker satt over ekte QR-koder (for eksempel på restauranter eller parkeringsautomater).Vær derfor skeptisk til QR-koder fra ukjente kilder, unngå å skanne QR-koder på tilfeldige plakater eller lapper i offentlige rom, og bruk mobilens innebygde QR-skanner til å forhåndvise lenken.Falske krav om ubetalt porto
Mange opplever å få falske meldinger om manglende porto eller toll for en pakke de har bestilt. Klikker man på lenken får man en SMS som tilsynelatende er fra banken, der man blir bedt om å betale et lite beløp. Dette er svindel, og du bør slette meldingen og blokkere avsenderen.Falske konkurranser
Falske konkurranser er en utbredt svindelmetode, både på e-post og i sosiale medier. Blir du bedt om å oppgi sensitiv informasjon eller betalingsopplysninger for å motta en premie, kan du anta at det er forsøk på svindel.Falske investeringer og kryptovaluta
BitCoin har eksplodert i popularitet de siste årene, og mange svindlere utnytter detteved å leteetter uerfarne investorer. Vurderer du å investere i kryptovaluta, bør du undersøke tilbudet og firmaet nøye før du forplikter deg til noe.Noen svindlere utgir seg for å samarbeide med Morrow Bank eller andre banker for å fremstå troverdige: dette er løgn og et sikkert tegn på svindel.- Gi aldri ut kortnummeret ditt over telefon til noen!
- Sjekk selskapet i Finanstilsynets virksomhetsregister.
- Ikke last ned programvare og ikke la noen ukjente ta kontroll over datamaskinen din.
- Ikke oppgi annen sensitiv informasjon som kontonummer, kortnummer, kopi av pass eller annen lignende informasjon.
Slik unngår du ID-tyveri
ID-tyveri er når noen utgir seg for å være deg, for å opprette lån eller kreditter i ditt navn. Ettersom dette gjøres ved å bruke din personlige BankID, er du selv ansvarlig for eventuelt økonomisk tap.Dessverre er svindlerne i disse tilfellene som regel en du stoler på, som en ektefelle, barn, eller nære venner. For å unngå denne typen svindel er det tryggeste du kan gjøre å aldri dele din BankID med noen.Klikk her for å lese hva du må gjøre om du har mistanke om at du er utsatt for ID-tyveri.Hvis du har et Morrow Bank kredittkort, er det fint å vite at kortet gir deg tilgang til Mastercard ID Theft Protection helt kostnadsfritt. Les mer om hvordan du aktiverer tjenesten her.Kjærlighetssvindel
Denne typen svindel vil forsøke å utnytte deg økonomisk ved å innlede et falskt kjærlighetsforhold. Ofte foregår forholdet digitalt, og svindleren bruker falsk identitet. Personer i en sårbar livssituasjon som eldre, ensomme eller de som har mistet en ektefelle er spesielt utsatt.Det kan være vanskelig å innse at personen man er glad i, egentlig er en svindler. Om du mistenker at du eller noen du er glad i blir utsatt for kjærlighetssvindel, er dette våre beste råd:- Ikke overfør penger til noen du ikke kjenner.
- Snakk med venner. Denne typen svindlere spiller ofte på følelser og frykt. Har du en dårlig magefølelse, kan det hjelpe å sette ord på situasjonen.
- Snakk med banken. Om du tør å være åpen om situasjonen, kan vi prøve å hjelpe deg å finne en løsning.
Slik kan du rapportere svindel
Har du blitt utsatt for svindel? Da bør du sperre kortene dine, ta kontakt med politiet og med oss i banken. Kontakt gjerne de ulike kredittopplysningsbyråene som kredittvurderer privatpersoner for å sette inn en midlertidig kredittsperre. På Datatilsynets sider kan du til enhver tid se hvilke aktører som kredittvurderer.Du kan også ta kontakt med Morrow Bank eller politiet om du mistenker at du kan være utsatt for bedrageriforsøk.Hvis det viser seg at du har et lån eller annen kreditt hos oss som du ikke har søkt om selv, er det viktig at du straks kontakter oss slik at vi får stoppet pågående søknader og sperret konto for videre bruk. Ring kundeservice på telefon 21007450.