Pc, mobil, en plante og vannflaske på en pult foran vindu.
  1. Hjem
  2. Artikler
  3. Svindel

Svindel - unngå å bli lurt

Svindel av privatpersoner er et økende problem, og det utvikles stadig mer profesjonelle metoder som er vanskelige å avsløre. Her går vi igjennom de vanligste svindelmetodene, og hvordan du unngår dem.

Banken advarer:

Pågående svindelforsøk!

Vi ønsker å advare mot pågående svindelforsøk der kriminelle ringer og utgir seg for å være fra banken eller politiet. I mange tilfeller sier de at pengene dine er i fare, og at du må overføre penger til en såkalt "sikker konto".
Vi minner om at hverken politiet eller banken vil be deg oppgi sensitive opplysninger eller overføre penger over telefonen.Er du i tvil om noe er svindel, bør du avslutte samtalen og kontakt banken eller etaten selv.
Teksten ble oppdatert 30.09.2025

Slik unngår du svindel

  • Stopp, tenk, sjekk!
    Ingenting haster, så ta en ekstra sjekk om noe virker mistenkelig. Legg på telefonen hvis noen prøver å stresse deg til å ta en avgjørelse eller inngå en avtale.
  • Del aldri BankID, passord, PIN-koder eller sensitive personopplysninger.
    Din BankID er personlig og skal ikke under noen omstendigheter deles med noen andre. Du må heller aldri signere med din BankID på vegne av noen andre. Kontakt din egen bank hvis du er i en situasjon der du er avhengig av hjelp til å bruke nettbank eller lignende.
  • Bruk totrinnsbekreftelse ved innlogging.
    Totrinnsbekreftelse innebærer at du først logger inn med passord for deretter å få en kode på mobilen eller via en godkjennings-app som Google Authenticator. Dette gjør kontoene dine sikrere.
  • Om du er usikker, kontakt virksomheten via offisielle kanaler.
    Svindlere er flinke til å utgi seg for å være både bank og politi med falske telefonnummer, SMS og e-poster. Unngå derfor å klikke på lenker i SMS og e-post, og ta heller kontakt med virksomheten direkte eller gå inn på nettsiden deres.
  • Om noe virker for godt til å være sant, er det mest sannsynlig det.
    Vær derfor kritisk til veldig gode tilbud eller løfter om stor gevinst. Disse dukker ofte opp i falske annonser på sosiale medier, men også i telefonsamtaler.

Vanlige svindel-metoder


Eksempel på SMiShing-forsøk:Her er det flere ting som indikerer klar svindel:
Ingen logo. Avsender (utenlandsk nummer og ingen henvisning til Autopass), Lenke (ingen henvisning til Autopass), og «slutthilsen» som plutselig er Statens vegvesen i stedet for Autopass. Det er heller ikke vanlig at man takker for støtten i forbindelse med varsel om ubetalt faktura.

Slik unngår du ID-tyveri

ID-tyveri er når noen utgir seg for å være deg, for å opprette lån eller kreditter i ditt navn. Ettersom dette gjøres ved å bruke din personlige BankID, er du selv ansvarlig for eventuelt økonomisk tap.Dessverre er svindlerne i disse tilfellene som regel en du stoler på, som en ektefelle, barn, eller nære venner. Uansett hvor mye du stoler på en person, husk at BankID aldri må deles med andre.Klikk her for å lese hva du må gjøre om du har mistanke om at du er utsatt for ID-tyveri.Hvis du har et Morrow Bank kredittkort, er det fint å vite at kortet gir deg tilgang til Mastercard ID Theft Protection helt kostnadsfritt. Les mer om hvordan du aktiverer tjenesten her.

Slik kan du rapportere svindel

Har du blitt utsatt for svindel? Da bør du sperre kortene dine, ta kontakt med politiet og med oss i banken. Kontakt gjerne de ulike kredittopplysningsbyråene som kredittvurderer privatpersoner for å sette inn en midlertidig kredittsperre. På Datatilsynets sider kan du til enhver tid se hvilke aktører som kredittvurderer.Du kan også ta kontakt med Morrow Bank eller politiet om du mistenker at du kan være utsatt for bedrageriforsøk.Hvis det viser seg at du har et lån eller annen kreditt hos oss som du ikke har søkt om selv, er det viktig at du straks kontakter oss slik at vi får stoppet pågående søknader og sperret konto for videre bruk. Ring kundeservice på telefon 21007450.

Les og lær mer for å unngå svindel

Tryggere digital hverdag

Med noen enkle grep kan du få en trygg netthandel og unngå å bli lurt. Kjenn igjen faresignalene og ta smarte valg for å handle sikkert.

Det viktigste å huske på i forbindelse med nettsvindel

Gjennom å være bevisst de forskjellige svindelmetodene og stoppe opp for å tenke en ekstra gang før du trykker på en lenke eller gir fra deg informasjon minsker sannsynligheten for å bli utsatt.