A computer and a waterbottle placed on a desk in front of a window.
  1. Hjem
  2. Artikler
  3. Svindel

Slik avslører du svindelforsøk

Svindel av privatpersoner er et økende problem, og det utvikles stadig mer profesjonelle metoder som er vanskelige å avsløre. Dette er de vanligste svindelmetodene, og hvordan du unngår dem.

Banken advarer:

Pågående svindelforsøk!

Vi ønsker å advare mot pågående svindelforsøk der kriminelle ringer og utgir seg for å være fra banken eller politiet. I mange tilfeller sier de at pengene dine er i fare, og at du må overføre penger til en såkalt "sikker konto".
Vi minner om at hverken politiet eller banken vil be deg oppgi sensitive opplysninger eller overføre penger over telefonen.Er du i tvil om noe er svindel, bør du avslutte samtalen og kontakt banken eller etaten selv.

Del aldri din BankID med noen!

Det absolutt viktigste å huske på er dette: Din BankID er personlig og skal ikke under noen omstendigheter deles med noen andre. Du bør heller aldri signere med din BankID på vegne av noen andre. Kontakt din egen bank hvis du er i en situasjon der du er avhengig av hjelp til å bruke nettbank eller lignende.

Spoofing

«Spoofing» er en form for svindel der den som lurer deg skjuler seg bak et søkbart, norsk telefonnummer. Svindleren utgir seg ofte for å være politi eller annen offentlig tjenesteperson, og kan feks be deg om å overføre penger eller signere noe med BankID.Selv om dette høres skummelt ut, får de ikke gjort noen skade med mindre du gir dem informasjon. Husk at hverken banken, politiet eller andre etater ber deg oppgi sensitiv informasjon eller overføre penger over telefonen.

Phishing og Smishing

«Phishing» forsøker å få tak i sensitiv informasjon gjennom e-post. Avsenderen kan se ut som noen du kjenner, et firma eller en offentlig etat, og målet er å få deg til å klikke på lenker, knapper eller vedlegg. Dette gjøres også via SMS, da kalt «Smishing».

Hvordan vite at en e-post er trygg?

Mistenker du at en e-post er utrygg, kan du gjøre følgende:
  • Sjekk avsender, lenker og knapper. Hold musepekeren over, så vil du se hele adressen eller lenken.
  • Forhør deg med avsender. Da får du bekreftet at det er de som har sendt meldingen.
  • Ikke oppgi sensitive opplysninger. Hverken Morrow Bank eller andre profesjonelle aktører vil be deg oppgi ting som passord, BankID eller personopplysninger via e-post. Blir du bedt om å oppgi dette, er det forsøk på svindel.

Falske krav om ubetalt porto

Mange opplever å få falske meldinger om manglende porto eller toll for en pakke de har bestilt. Klikker man på lenken får man en SMS som tilsynelatende er fra banken, der man blir bedt om å betale et lite beløp. Dette er svindel, og du bør slette meldingen og blokkere avsenderen.

Falske konkurranser

Falske konkurranser er en utbredt svindelmetode, både på e-post og i sosiale medier. Blir du bedt om å oppgi sensitiv informasjon eller betalingsopplysninger for å motta en premie, kan du anta at det er forsøk på svindel. 

Falske investeringer og kryptovaluta

BitCoin har eksplodert i popularitet de siste årene, og mange svindlere utnytter detteved å leteetter uerfarne investorer. Vurderer du å investere i kryptovaluta, bør du undersøke tilbudet og firmaet nøye før du forplikter deg til noe.Noen svindlere utgir seg for å samarbeide med Morrow Bank eller andre banker for å fremstå troverdige: dette er løgn og et sikkert tegn på svindel.
  • Gi aldri ut kortnummeret ditt over telefon til noen!
  • Sjekk selskapet i Finanstilsynets virksomhetsregister.
  • Ikke last ned programvare og ikke la noen ukjente ta kontroll over datamaskinen din.
  • Ikke oppgi annen sensitiv informasjon som kontonummer, kortnummer, kopi av pass eller annen lignende informasjon.
Dersom du blir bedt om å overføre penger til personer du nettopp har møtt, eller møtt på nett, bør du sjekke nøye at de er den personen de utgir seg for å være.

Slik unngår du ID-tyveri

ID-tyveri er når noen utgir seg for å være deg, for å opprette lån eller kreditter i ditt navn. Ettersom dette gjøres ved å bruke din personlige BankID, er du selv ansvarlig for eventuelt økonomisk tap.Dessverre er svindlerne i disse tilfellene som regel en du stoler på, som en ektefelle, barn, eller nære venner. For å unngå denne typen svindel er det tryggeste du kan gjøre å aldri dele din BankID med noen.

Kjærlighetssvindel

Denne typen svindler vil forsøke å utnytte deg økonomisk ved å innlede et falskt kjærlighetsforhold. Ofte foregår forholdet digitalt, og svindleren bruker falsk identitet. Personer i en sårbar livssituasjon som eldre, ensomme eller de som har mistet en ektefelle er spesielt utsatt.Det kan være vanskelig å innse at personen man er glad i, egentlig er en svindler. Om du mistenker at du eller noen du er glad i blir utsatt for kjærlighetssvindel, er dette våre beste råd:
  • Ikke overfør penger til noen du ikke kjenner.
  • Snakk med venner. Denne typen svindlere spiller ofte på følelser og frykt. Har du en dårlig magefølelse, kan det hjelpe å sette ord på situasjonen.
  • Snakk med banken. Om du tør å være åpen om situasjonen, kan vi prøve å hjelpe deg å finne en løsning.
Les mer om hvordan du kan få en tryggere digital hverdag i vår artikkel Sikkerhet på nett.Har du blitt utsatt for svindel? Da bør du sperre kortene dine, ta kontakt med politiet og med oss i banken.