1. Hjem
  2. Artikler
  3. Varsling Og Informasjon

Informasjon om varsling, åpenhetsloven og klagehåndtering

Vi i Morrow Bank jobber systematisk for å bekjempe økonomisk kriminalitet, bidra til en bærekraftig utvikling og vekst og hjelpe kundene våre ta ansvar for sin egen økonomiske situasjon ved å være en ansvarlig långiver. I tillegg skal vi følge de til enhver tid gjeldende lover og regler ved å ha rutiner for å identifisere og forhindre kritikkverdige forhold og uetisk adferd i banken.

Varsling/ Whistleblower

Den som har mistanke om, eller er oppmerksom på kritikkverdige forhold i banken, oppfordres til å rapportere dette. Eksempler på kritikkverdige forhold er forhold som kan innebære:Fare for liv eller helse
Fare for klimaet eller miljøet
Manipulering av regnskapstall
Korrupsjon, hvitvasking av penger, finansiering av terrorisme eller annen økonomisk kriminalitet
Diskriminering, mobbing eller trakassering
Brudd på likebehandling av leverandører
Intern og ekstern svindel
Brudd på personopplysningssikkerheten
Mens varslingskanalen tillater anonym rapportering, anbefaler vi sterkt at du vurderer å oppgi navn og kontaktinformasjon. Denne informasjonen vil lette oppfølgingsprosessen og vårt selskaps evne til å håndtere det rapporterte problemet effektivt.Du finner den eksterne varslingskanalen her.Alle rapporter som sendes inn gjennom denne varslingskanalen vil bli håndtert av ekstern partner, Whistleblower Software, i strengt samsvar med selskapets etablerte prosedyrer.

Åpenhetsloven

Morrow Bank er omfattet av den såkalte Åpenhetsloven (Lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold) som skal fremme virksomheters respekt for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. I henhold til Åpenhetsloven har publikum mulighet til å be om informasjon om produkter og tjenester i banken. Ønsker du informasjon kan du sende en forespørsel til kundeservice@morrowbank.com. Morrow Bank gjennomfører også aktsomhetsvurderinger i tråd med kravene som Åpenhetsloven stiller. Du finner vår redegjørelse her:
Sustainability at Morrow Bank 2024 (pdf)
Resultatene av gjennomførte aktsomhetsvurderinger er utført i tråd med loven og dekker en periode frem til og med 20. juni 2024.

Klager

Vi jobber kontinuerlig for å sikre at du som kunde er fornøyd med produktene dine i banken, og tjenesten vi kan tilby deg. Hvis det er noe du ikke er fornøyd med, er kundeservice tilgjengelig for å motta dine tilbakemeldinger og hjelpe deg.Våre retningslinjer for klagebehandling kan du laste ned her (PDF).

Hvis du er misfornøyd med noe utover det kundeservice kan hjelpe deg med, vil vi at du kontakter oss skriftlig slik at vi kan ta det videre internt, via vårt kundeombud. Den enkleste måten å gjøre dette på er via Min Side, i kategorien 'Tilbakemelding' velg ‘Klager’ i kontaktskjemaet.
Dersom du er uenig i resultatet av vår klagesaksbehandling har du som kunde muligheten til å henvende deg til Finansklagenemnda (FinKN) for å få prøvd saken din.

Klagesaksbehandlingen i FinKN må være skriftlig, og nemndas vurdering tar utgangspunkt i sakens dokumenter. Du kan lese mer på Finkn.no