Søke lån i Morrow Bank

Du søker ved å følge stegene i dette søknadskjemaet.Vi kan komme til å be om følgende tilleggsinformasjon til søknaden:
1. Kopi av siste lønnsslipp
Eventuelt næringsoppgave hvis du er selvstendig næringsdrivende.

2. Siste skattemelding (selvangivelse)
Denne hentes fra www.altinn.no. Se introduksjon her. Ikke send kopi av ligning/skatteoppgjør.

For raskest mulig prosess kan du benytte Samtykkebasert lånesøknad (SBL) – en form for digitalt samtykke som gir banken tillatelse til å innhente nødvendig informasjon for å vurdere lånesøknaden.
Du gir banken tilgang til å hente skattegrunnlag og inntektsdata fra Skatteetaten og Altinn ved å enkelt godkjenne med BankID.
Du kan lese mer om Samtykkebasert lånesøknad hos Skatteetaten her.Gå til spørsmålet

Du har følgende alternativer:

1. Godkjenn automatisk innhenting fra Altinn med BankID
Samtykkebasert lånesøknad (SBL) er en form for digitalt samtykke som gir banken tillatelse til å innhente nødvendig informasjon for å vurdere lånesøknaden.
Du gir banken tilgang til å hente skattegrunnlag og inntektsdata fra Skatteetaten og Altinn ved å enkelt godkjenne med BankID.
2. Manuell opplasting på signeringslinken du får på e-postGå til spørsmålet

Det er viktig for oss at vi kan tilby en smidig søknadsprosess. Derfor har vi valgt å kun tilby signering med BankID.Gå til spørsmålet

Nedbetalingstiden, eller løpetiden, på nye lån er maksimalt 5 år.
Nedbetalingstiden på Refinansieringslån er inntil 15 år.
Noen av kundene våre har låneavtaler uten fast løpetid (Fleksibelt Lån) fra før. Med en slik låneavtale har kunden full frihet til å bestemme nedbetalingen av lånet sitt selv. I disse tilfellene vil vi kun fakturere et minimumsbeløp som inkluderer påløpte renter og gebyrer, mens kunden selv velger hvor stort avdrag de ønsker å betale hver måned.
Gå til spørsmålet

Vi behandler søknaden din med en gang den er sendt inn og gir deg et direkte innledende tilbud eller informasjon om avslag.

Videre behandler en av våre medarbeidere søknaden fortløpende, og du får svar i løpet av 1-2 arbeidsdager.

Så fort lånet er innvilget og vi har mottatt din signering, samt eventuell tilleggsinformasjon vi har bedt deg om, vil lånet utbetales til din oppgitte konto.
Gå til spørsmålet

Vi tilbyr for tiden ikke refinansiering i Morrow Bank, men gleder oss til å kunne tilby produktet igjen fra høsten av.
Ønsker du å samle dine lån og kreditter allerede i dag kan du søke om et vanlig forbrukslån hos oss, og selv innfri det du har av gjeld andre steder.
Gå til spørsmålet

Den nominelle renten din settes individuelt basert på Morrow Bank sin interne risikovurdering av din betalingsevne.

Du får beskjed om hvilken rente du kan få i lånetilbudet ditt.
Gå til spørsmålet

Hver måned fakturerer vi et beløp som består av et terminbeløp, samt avdrag og renter i forhold til din nedbetalingsplan på ditt lån. Vi har et etableringsgebyr i forbindelse med opptak av ditt lån som legges til som et engangsbeløp på totalt skyldig beløp.

Spesifisert prisliste finner du her.

Dersom du har et Fleksibelt Lån faktureres kun et minstebeløp bestående av terminbeløp og påløpte renter ift skyldig beløp av din ramme på ditt lån. Du bestemmer selv hvor mye du vil betale tilbake på lånet ditt hver måned og dermed hva den totale kostnaden for lånet ditt vil være. Du betaler ingenting for den delen av lånerammen som er ubrukt.
Gå til spørsmålet

Vi benytter opplysningene du ga i søknaden, samt informasjon om økonomiske forhold som hentes inn på søknadstidspunktet.

På bakgrunn av dette, samt en intern scoringsmodell, gir vi våre søkere et umiddelbart svar om hvilken låneramme vi kan tilby. Dersom du har mottatt et avslag, kan vi ikke tilby deg et lån på nåværende tidspunkt.
Hos Morrow Bank vil du kunne få avslag om du:
  • Har betalingsanmerkning
  • Er i en inkassoprosess
  • Har misligholdt tidligere lån
  • Har for høy gjeldsgrad i forhold til inntekt
  • Har lav eller ustabil inntekt
  • Ikke vil tåle en renteøkning

Alle banker og finansforetak i Norge må forholde seg til Utlånsforskriften. Forskriften sier blant annet at bankene skal se på potensielle kunders inntekter, utgifter og eksisterende gjeld for å vurdere betalingsevnen. Dette gjør vi ved å gjennomføre en kredittsjekk og innhente relevant informasjon. Formålet med forskriften er blant annet å forebygge finansiell sårbarhet hos private og bedrifter.
Les mer om Utlånsforskriften på Regjeringens nettsider.
Gå til spørsmålet

Vi gjør en kredittvurdering av alle lånesøknader vi får inn hvor vi ser på opplysninger fra søknaden, innsendt dokumentasjon og opplysninger fra kredittsjekk. Grunnkravene for forbrukslån i Morrow Bank er:
  • Du må være fylt 20 år
  • Du har folkeregistrert adresse i Norge
  • Du kan ikke ha noen betalingsanmerkninger eller inkassogjeld.
Gå til spørsmålet

Lånet vi tilbyr har ingen krav til sikkerhet og vi lar deg bruke pengene akkurat slik du vil. Etter at lånet ditt er utbetalt, får du tilgang til din konto på Min Side, hvor du har oversikt over saldo, fakturaer og transaksjoner.

Har du søkt om refinansiering vil vi utbetale lånet direkte til kreditorene du skal refinansiere gjelden hos.
Gå til spørsmålet

Når du får tilbud om lån fra oss vil du få e-post og sms med en unik lenke til din søknad. Via lenken får du informasjon om hva du må sende inn, og der kan du se hva som eventuelt mangler før vi kan behandle søknaden din.

Er du usikker på om vi har mottatt alle dokumenter fra deg, kan du kontakte vår kundeservice på telefon 21 00 74 50.

Til informasjon behandler vi alle søknader fortløpende og tar kontakt med deg dersom noe mangler.
Gå til spørsmålet

Eksisterende lån

Lånerenten er flytende og kan derfor både økes og senkes.

Varsel om renteendring vil sendes ut med minimum 8 ukers varsel dersom det er i din disfavør. Tilsvarende gjelder for gebyrer tilknyttet lånet ditt.

Din gjeldende rente vises alltid under kontodetaljer på Min Side og i Morrow Bank appen.
Gå til spørsmålet

Du som har et Fleksibelt Lån (opprettet før mai 2019) har muligheter for å gjøre uttak opp til din totale låneramme, når du måtte ønske dette. Du kan betale regninger og gjøre overføringer til din egen konto ved å logge inn på Min Side. Husk at dette forutsetter at du må være á jour med dine fakturaer fra oss og at du har en tilgjengelig låneramme.

Lån som er opprettet etter denne datoen har en fast nedbetalingsplan, og vil ikke ha en tilgjengelig låneramme.
Gå til spørsmålet

Hos Morrow Bank står du fritt til å innfri hele eller deler av lånet når det måtte passe deg innenfor nedbetalingstiden, uten at det koster deg noe.Gå til spørsmålet

Nei, løpetiden er satt når du har fått innvilget lånet.Gå til spørsmålet

Vi tilbyr for tiden ikke refinansiering i Morrow Bank, men gleder oss til å kunne tilby produktet igjen fra høsten av.
Ønsker du å samle dine lån og kreditter allerede i dag kan du søke om et vanlig forbrukslån hos oss, og selv innfri det du har av gjeld andre steder.

Ved å samle dine eksisterende kreditter i et lån hos oss vil du kun få ett månedsgebyr og motta én faktura, slik får du både bedre oversikt og kontroll over din økonomi.
Gå til spørsmålet

Fleksibelt lån

Du som har et Fleksibelt Lån har en låneavtale uten fast løpetid. Med en slik låneavtale har du full frihet til å bestemme nedbetalingen av lånet ditt selv. Vi fakturerer kun et minimumsbeløp som inkluderer påløpte renter og gebyrer, mens du selv velger hvor stort avdrag du ønsker å betale hver måned.

Nedbetalingstiden på nye lån er opptil 5 år, og på refinansieringslån opptil 15 år.
Gå til spørsmålet

Med et Fleksibelt Lån faktureres kun et minstebeløp bestående av terminbeløp og påløpte renter ift skyldig beløp.

Du bestemmer selv hvor mye du vil betale tilbake på lånet ditt hver måned og dermed hva den totale kostnaden for lånet ditt vil være. Du betaler ingenting for den delen av lånerammen som er ubrukt.

På Mine Sider finner du lånedetaljer, som rente og skyldig beløp.I vår prisliste kan du se gjeldene termingebyr for lån.
Gå til spørsmålet

Du som har et Fleksibelt Lån (opprettet før mai 2019) har muligheter for å gjøre uttak opp til din totale låneramme, når du måtte ønske dette. Du kan gjøre overføringer til din egen konto ved å logge inn på Min Side. Husk at dette forutsetter at du må være á jour med dine fakturaer fra oss og at du har en tilgjengelig låneramme.

Lån som er opprettet etter denne datoen har en fast nedbetalingsplan, og vil ikke ha en tilgjengelig låneramme.
Gå til spørsmålet

Lånerenten er flytende og kan derfor både økes og senkes.

Varsel om renteendring vil sendes ut med minimum 8 ukers varsel dersom det er i din disfavør. Tilsvarende gjelder for gebyrer tilknyttet lånet ditt.

Din gjeldende rente vises alltid under kontodetaljer på Min Side og i Morrow Bank appen.
Gå til spørsmålet

Fant du ikke svaret?

Kontakt oss

Er du allerede kunde i Morrow Bank får du raskest hjelp ved å kontakte oss gjennom meldingsboksen på Mine Sider.
Kundeservice
(+47) 21 00 74 50
Mandag - Fredag (09 - 14)
Lørdag, søndag og helligdag (Stengt)

Sperre kort
(+47) 21 00 74 55
Alltid åpen
Du kan også sperre kortet på Mine Sider eller i appen

Aktiver digital lommebok
(+47) 21 00 74 55
Alltid åpen